Pentru ca prin postarea anterioara de pe blogul meu, intitulata “…si aveam 18 ani…”, v-am aratat cum am ajuns sa lucrez inconjurata de timbre si istoria acestora, iata ca pe data de 16 decembrie 2023 noi ne-am hotarat sa facem din nou o mica excursie la Londra, iar unul dintre obiectivele noastre a fost Muzeul Postal.
Acesta a inceput in 2004 sub numele de British Postal Museum & Archive si a fost deschis in centrul Londrei la data de 28 iulie 2017. Public Records Act 1838 a fost primul pas in organizarea arhivelor guvernamentale, inclusiv a departamentului de serviciu public, el fiind cunoscut atunci sub numele de „Oficiul Postal”. Acesta reprezinta inceputul a ceea ce este acum The Royal Mail Archive.
In 1966 a fost infiintat primul Muzeu National Postal (NPM), in mare parte datorita faptului ca o colectie filatelica victoriana denumita “Phillips” a fost donata natiunii de catre Reginald M. Phillips, dar si suma de 50.000 de lire sterline pentru intretinerea ei. Muzeul a fost inaugurat de catre regina Elisabeta a II-a pe data de 19 februarie 1969, la cladirea King Edward, langa Catedrala St Paul din Londra. O colectie de echipamente postale, uniforme, vehicule si multe altele a fost dezvoltata de-a lungul anilor, mult prea mult fata de cat ar fi putut fi expus in micul muzeu.
In 1998, cand cladirea King Edward a fost vanduta, iar NPM s-a inchis, colectiile au fost pastrate, iar administrarea muzeului si a arhivei a fost combinata. La un moment dat, a primit numele de Royal Mail Group, iar acesta a decis sa transfere activitatea unitatii de patrimoniu catre un trust caritabil independent denumit „Postal Heritage Trust”, infiintat in aprilie 2004 si cunoscut sub numele de British Postal Museum & Archive.
Din 2004, BPMA si-a extins activitatea pentru a oferi un program de evenimente si expozitii. In februarie 2016, BPMA a fost redenumita Muzeul Postal si a inceput construirea unui nou muzeu, care a fost deschis in 2017 si a costat circa 26 de milioane de lire sterline. Acesta a oferit publicului o portiune de 0,62 mile (1 km) pe calea ferata Mail Rail din Londra, fiind prima linie ferata electrica fara conductor din lume.
Asadar, am calatorit si noi prin tunelurile ascunse ale Mail Rail (de prin 1930!), intr-o piesa unica din mostenirea industriala: un tren micut, proiectat initial pentru a transporta corespondenta. Acest loc, unde ni s-a prezentat povestea lumii subterane a serviciului postal, are peroanele neschimbate, iar prin intermediul unor proiectii video am cunoscut viata de sub pamant a caii ferate, care facea posibil ca posta sa functioneze prin si pe sub Londra timp de 22 de ore in fiecare zi. Tot aici, am descoperit sortarea corespondentei intr-un oficiu postal ambulat, dar si multe alte inventii ciudate, dar care au inspirat functionarea si dezvoltarea acestui serviciu.
In interiorul muzeului, atractiile principale includ o stampila comemorativa care ar fi fost folosită daca Scotia ar fi castigat Cupa Mondiala FIFA 1978, telegrame din noaptea in care Titanicul s-a scufundat, albumul de timbre din copilarie al lui Freddie Mercury, dar si o prima editie interceptata a lui “Ulysses” (interzis in Regatul Unit pana in 1936). Tot aici gasiti si inconfundabilele cutii rosii postale, dar si diligentele sau masinile cu care se transporta corespondenta, alaturi de toate informatiile necesare, multe dintre acestea interactive.
Recunosc ca m-am gandit ca vizita la acest muzeu va fi una plictisitoare si ca foarte repede ne vom putea indrepta catre un alt obiectiv din oras, dar chiar am avut senzatia ca cele 2 ore alocate au fost insuficiente si ca m-as reintoarce cu mare placere sa-l mai explorez.
Suuuuper ! Mulțumesc, dragilor, pentru aceasta incursiune în istoria unei poște care își respecta istoria si se respectă pe sine si astazi. Nu vreau sa stric “filmul” amintindu-mi de Clădirea poștelor de pe Calea Victoriei…